vrijdag 7 september 2007

Persoonlijke impressie van de opening


Helaas was mijn collega-blogger Guus niet aanwezig bij de opening. Hij had hier vast een prachtig geschreven verslag van kunnen maken. Met nog een aanvullende vergelijking naar Zweinstein erin. Als fotograaf ben ik wat meer gericht op beelden. Mijn herinneringen van die dag laten zich dan ook voornamelijk door beelden bepalen.

Ik zal maar niet beginnen over clichés zoals het fraaie oranjezonnetje, dat vrolijk scheen. Feit was wel dat het weer erg meezat. Behalve wanneer je stond te vernikkelen om een tochtige hoek van het Forum. Met de camera in de aanslag. Het wachten op hoog bezoek duurde toch wel even. En het woei een complete storm! Maar je moet er wat voor over hebben om de plaat van de dag te maken.

Op het feestterrein kon geluisterd worden naar de speeches. Van de toespraak van Aalt Dijkhuizen kan ik me niets herinneren. Ik hield me bezig met het oplossen van een fotografisch probleempje. Van Balkenende ving ik wat meer op. Ging over innovatie en kennis en ondernemerschap enzo. De VOC zeilde net niet voorbij. Bekende kost. Meer dan een ietsiepietsie langdradig. Gelukkig was er ook genoeg te fotograferen op het terrein. Dus als je dacht de draad van zijn speech kwijt te raken, pikte je die eigenlijk gelijk weer op.

Na alle openingstoestanden was er veel belangstelling in het Forumgebouw. Mijn opdracht was: fotografeer de rondleidingen aldaar. Waarvan ik er geen één gezien heb. Maar levendig was het allemaal wel. En genoeg om vast te leggen.

Helaas was de bibliotheek dicht vanwege een receptie. Maar zo’n feest in de rest van het Forum leidt wel tot enkele overwegingen. Ik vind de akoestiek geweldig als er een orkestje optreedt. En er zou zo een dansvloer beschikbaar zijn. Dit vraagt om nog veel meer feestjes… En dan die prachtige lichtinval!

De catering tenslotte. De gewokte kipmaaltijd was niet de lekkerste culinaire ervaring ooit genoten. Het bestond uit klef bami-achtig spul met veel saus en 2 stukjes kip. Dat voor een universiteit die ook wat doet met gezondheid en voeding… De smaak was buitengewoon vaag. Ik hoorde van anderen dat de visvariant enigszins beter smaakte…

Van de avondoptredens heb ik ook nog wel iets meegekregen. Maar op een gegeven moment was het mooi geweest. Er moest diezelfde avond ook nog worden gefotoblogd…