maandag 20 augustus 2007

Wageningen Centraal

Met enige spanning heb ik de afgelopen weken afgewacht wanneer de colleges weer zouden beginnen. Vanaf dat moment namelijk is het Forumgebouw volop in bedrijf en kunnen we eens zien hoe alles in en om het gebouw functioneert.

Vandaag hadden we al een voorproefje. Deze week vinden de introductieweken voor de studenten van Van Hall/Larenstein en Wageningen Universiteit plaats. Al op de parkeerplaats was het een drukte van belang. De fietsenstallingen die er wekenlang verlaten bij lagen, zijn nu helemaal vol: zelfs meer dan dat. Er moeten ook fietsen in het gras worden geparkeerd. In het gebouw heerst volop bedrijvigheid en dat is ook wel weer gezellig.

Het gebouw heeft wel wat weg van een station. Dat komt door de roltrappen en de aankondigingsborden. Vandaag werd dit gevoel versterkt doordat de hele dag allerlei dienstmededelingen via de intercom worden gedaan. Het leuke is dat deze mededelingen worden voorafgegaan door het bekende/beruchte NS gongetje. Net op het moment dat ik verwacht de vertraging van mijn trein door te krijgen, krijg ik te horen dat ik mijn lunchpakket op kan halen of dat mijn witte Peugeot aanstonds zal worden verpletterd door een bulldozer. Dit intercomprobleem zal overigens naar alle waarschijnlijkheid over enkele weken zijn opgelost.

De afgelopen weken was bij mij het idee gaan leven dat ik vaker collega's spreek dan voorheen. Inmiddels ben ik er achter dat ik niet de enige ben. Het komt denk ik doordat we met meerdere mensen in één werkruimte zitten. Ook het glas in de wand van onze werkruimte en de open deuren zorgen voor meer transparantie en aanspraak. Soms moet ik nog opletten dat er tussen al dat netwerken door ook nog gewerkt wordt. Het zorgt er voor dat ik het gevoel heb dat we als bibliotheek een (h)echte eenheid zijn en niet meer allemaal losse afdelingen of bibliotheekjes.