vrijdag 24 augustus 2007

De weg naar het Forum


Geleidelijk begint iedereen zich thuis te raken op zijn nieuwe werkstek. Waar nog niet iedereen helemaal uit is, is de route die je het best kunt volgen om op die wekrstek te geraken. Deze discussie speelt niet zozeer bij de automobilisten onder ons, maar bij de fietsers des te meer. Sommigen maken naar mijn idee een ommelandse reis, maar toegegeven, er valt dan vaak meer te genieten.
Voor mijzelf speelt slechts de afweging, van de kortste route versus de snelste route. Kijk hemelsbreed woon ik maar 2,3 km van het Forum gebouw, de meest logisch route is echter 3,2 km lang omdat je nu eenmaal niet kunt vliegen als een vogel. Op zich is deze hele verhuizing van mijn werkplek een danige achteruitgang, want in de oude situatie was dat nog geen 500 m. Kruipend naar mijn werk grapte ik wel eens. Toegegeven twee collega’s woonden nog dichterbij.
Maar nu eens over die mijmeringen op de fiets wanneer ik zo mijn weg kies. De logische weg over brede fietspaden en soepele bochten wordt wreed verstoord door twee stoplichten. Wanneer die stoplichten vlak voor je snufferd op rood springen, en dat gebuert om de haverklap, dan kan dat kostbare tijd kosten. Zit ik ineens op 15 minuten in plaats van gebruikelijke 12 minuten reistijd. Het eerste stoplicht vermijden lukt makkelijk. Alleen moet ik dan wel een steile weg op, dat levert de eerste zweetstralen in de nek op, en vervolgens moet je met wat heen en weer geslinger door wat smalle straatjes. Dat laatste gaat niet zo vlot als brede fietspaden. Maar ja, je kan tenminste naar eigen inzicht een drukke weg oversteken.
Het tweede stoplicht valt ook wel te vermijden, maar dan moet ik zeker een 100 m extra fietsen, en dan zit je ook weer dat er veel meer bochten genomen moeten worden. Het geslinger langs de sportvelden versus een majestueus fietspad gaat daarbij ook nog eens niet zo snel.
12 minuten fietsen geven je voldoende tijd om daar je hoofd stevig over te breken. De Gmaps-pedometer helpt een beetje om de afstanden met elkaar te vergelijken, maar in de finale afweging spelen toch fiets comfort, het aantal stoplichten en verkeersdrukte de doorslag.
Ik denk dat het zonder kinderen naar school brengen de afgebeelde route wordt en met kinderen naar school brengen de variant met 1 stoplicht.